5 łatwych sposobów na zmniejszenie ilości soli

Z powodu soli pogarsza się stan serca i naczyń krwionośnych, a ciśnienie krwi wzrasta. Dlatego American Heart Associationzaleca dorosłym spożywanie nie więcej niż 6 gramów produktu dziennie – około jednej trzeciej łyżki stołowej. Oto, jak jeść mniej soli i zachować zdrowie.

1. Ogranicz słone potrawy

Wysoka zawartość soli w boczku, serze, szynce, oliwkach, piklach, salami, orzechach smażonych i solonych, frytkach, solonej ryby, sosie sojowym, kostkach bulionowych, wędlinach i rybach. Staraj się je jeść jak najmniej. Produkty piekarnicze, makarony, keczup, majonez zawierają różne ilości produktu, wszystko zależy od producenta.

2. Porzuć półprodukty i fast food

Zwykle dużo soli jest dodawanych do dań gotowych i fast foodów, dlatego wydają się nam tak pyszne. Na przykład,jeden McDonald’s Big Tasty zawiera 3,7 grama soli – ponad połowę dziennego zapotrzebowania. I w„Big Tasty Bacon” – 4 gramy.

Fast food ma zwykle więcej soli
Fast food ma zwykle więcej soli

3. Spróbuj potraw i użyj przypraw

Nie należy automatycznie solić naczynia podczas gotowania, najpierw spróbować. Jeśli to możliwezastąpić sól przyprawami i przyprawami . Oto, czego spróbować.

  • Zamiast soli użyj czarnego pieprzu. Spróbuj z makaronem, jajecznicą, pizzą, rybą i zupą.
  • Gotuj ze świeżymi ziołami i przyprawami. Do dań mięsnych używaj czosnku, imbiru, chili i limonki.
  • Unikaj kostek bulionowych i pakowanych składników na sosy i sosy.
  • Spróbuj upiec warzywa. Wiele osób lubi smak czerwonej papryki, pomidora, cukinii nawet bez soli.
  • Zrób sos samodzielnie. Na przykład dojrzałe pomidory i czosnek.

4. Zamów w restauracji dania bez soli

  • Zamów pizzę lub makaron z warzywami i kurczakiem. Pepperoni, boczek i kiełbasa zawierają więcej soli.
  • Wybierz kanapki z kurczakiem, jajkiem, mozzarellą, awokado, warzywami, surówką. Poproś o ubranie swojej kanapki w majonez o niskiej zawartości tłuszczu. Zawiera mniej soli niż inne dressingi.
  • Jeśli zamówisz sałatkę, poproś kelnera o przyniesienie sosu do osobnej miski. W ten sposób zużyjesz mniej sosu.
  • Zamawiając azjatyckie jedzenie, wybierz zwykły ryż. Jest mniej słony niż jajko.

5. Unikaj rozpuszczalnych tabletek i witamin

Każda tabletka musująca może zawierać do jednego grama soli , czyli jedną szóstą dziennej wartości. Zastąp witaminy rozpuszczalne witaminami w kapsułkach. Jeśli stale zażywasz tabletki musujące ze względów zdrowotnych, porozmawiaj z lekarzem o możliwościach ich zastąpienia.

Tabletka zawiera do 1 grama soli
Tabletka zawiera do 1 grama soli

Więc o czym musisz pamiętać:

  • Sól źle wpływa na serce i naczynia krwionośne, spożywaj nie więcej niż 6 gramów produktu dziennie.
  • Unikaj przetworzonej żywności i fast foodów, zwykle mają więcej soli.
  • Podczas gotowania nie należy automatycznie solić potraw, najpierw je posmakować. Zastąp sól przyprawami i świeżymi ziołami.
  • W kawiarniach i restauracjach wybieraj potrawy ze składnikami, które zawierają mniej soli. Poproś kelnera o przelanie sosu do osobnej miski.
  • Zastąp rozpuszczalne leki i witaminy kapsułkami.
Julia Wisniewski
Julia Wisniewski
Rate author