Jak być szczęśliwym człowiekiem i co w tym celu zrobić

O szczęściu pisze się i mówi się od czasów cywilizacji grecko-rzymskiej. Ani filozofowie, ani naukowcy nie doszli do konsensusu. Został przedstawiony jako główny cel w życiu, deklarowany sens istnienia, uważany za szkodliwą iluzję, z powodu której nie można pojąć prawdy. Jedno jest niezmienne – każdy chce być szczęśliwy.

bądź szczęśliwy

Co to jest szczęście

Współczesna psychologia zaczęła poważnie zajmować się tą istotną kwestią. Stopniowo rozproszone badania stały się nauką. Teraz zwykle mówi się o satysfakcji, dobrym samopoczuciu, radości, zaczynając od eksperymentów naukowych i wiarygodnych faktów.

To niezrównane uczucie, które występuje u osoby, która jest przytłoczona radością. Świeci od wewnątrz, myśli pozytywnie, chroni się przed negatywnymi emocjami. Źródłem mogą być zupełnie inne wrażenia – rejs statkiem po rzece, narodziny długo wyczekiwanego dziecka. Nie ma uniwersalnej definicji. Każdy z ludzi jest szczęśliwy na swój sposób, w zależności od indywidualnych wartości, preferencji, zainteresowań. Styl życia i wzorce zachowań mają bezpośredni wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne.

Możesz być całkowicie szczęśliwy tylko przez ograniczony czas. Rzeczywiście, w każdej chwili może się zdarzyć nieoczekiwane, stan euforii zostanie zastąpiony negatywnym.

Kryteria szczęścia

Spory w tej sprawie wśród psychologów nie ustępują. Ale całkiem możliwe jest wyróżnienie głównych.

  1. Ulubiony biznes. Jeśli ktoś robi coś, co przynosi mu satysfakcję, to świetnie. Podwójnie cudownie jest, gdy praca daje przyjemność. Nie bez powodu wysoko płatne hobby jest uważane za najlepsze zajęcie.
  2. Musisz żyć tu i teraz. Musisz być w stanie poczuć chwilę obecną. Jeśli planujesz tylko przyszłość, nie będziesz miał okazji doświadczyć rozkoszy istnienia.
  3. Umiejętność cieszenia się życiem. Optymiście dużo łatwiej nauczyć się być szczęśliwym człowiekiem. Ma prostsze podejście do tego, co dzieje się wokół niego, zdaje sobie sprawę z wartości bycia i odpowiednio się tym cieszy.
  4. Umiejętność dokonywania wyborów. Ludzie często wpadają w ramy, żyjąc w społeczeństwie, rozumieją, że to ważne. Należy jednak terminowo i prawidłowo uwolnić się z kajdan. Aby ułatwić sobie życie, musisz podejmować decyzje szybko, bez rozłączania się z drobiazgami.
  5. Wsparcie i miłość. Zdecydowanie najważniejsze kryterium. Bez opieki i pomocy bliskich nie da się nabrać pewności siebie, celowości, urzeczywistnić talenty i wiele ważnych rzeczy, które są potrzebne, aby poczuć pełnię życia.
  6. Pozbycie się zazdrości. Zazdrość, człowiek sam siebie niszczy. Rozumieją to ludzie, którzy wiedzą, jak być szczęśliwym dla innych. Aby osiągnąć szczęście, musisz kochać innych.
  7. Celowość. Każdy, kto nie ma celu, nie wie, do czego dążyć, po co żyć. Wykonywanie powierzonych zadań pomaga się rozwijać, czyni nas lepszymi.

Chcę być szczęśliwy: co się kończy

Istnieje wiele czynników zakorzenionych w podświadomości człowieka, które uniemożliwiają mu uzyskanie satysfakcji. Najsilniejszy z nich.

  1. Strach. Strach kontroluje życie, nie pozwala pędzić na oślep w wątpliwe wydarzenia, ale także uniemożliwia dokonanie udanych czynów. Istnieje koncepcja – sherofobia – stan, w którym ludzie celowo unikają robienia tego, co wywołuje pozytywne emocje. Przyczyną konkretnej dolegliwości jest wiara w przemijanie szczęścia i nieuchronność godnych ubolewania wydarzeń, które się z nim wiążą. Tylko pokonując lęki, możesz poczuć się usatysfakcjonowany.
  2. Negatywne nastawienie. Człowiek jest panem własnych myśli. Jeśli negatywne przeważają nad pozytywnymi, nie osiągnie dobrego samopoczucia. Stwierdzenie „Nie osiągnę sukcesu” nieuchronnie doprowadzi do niskiej samooceny i niepewności. Zamiast zwrotów „nie dam rady”, „nie dam rady”, trzeba częściej powtarzać „spróbuję to zrobić”, „staraj się nie torturować”.
  3. Echa przeszłości. Aby być szczęśliwym, najważniejszą rzeczą do zrobienia jest pozbycie się gorzkich doświadczeń minionych dni w odpowiednim czasie. Nie powinieneś ciągle oglądać się za siebie, rozkoszować się rozpaczą, żalem z powodu błędów. Warto opuścić przeszłość, abyś mógł w pełni cieszyć się teraźniejszością.
  4. Marzenia kogoś innego. Wielu żyje zgodnie z oczekiwaniami przyjaciół, rodziców, znajomych, co jest całkowicie błędne. Próbując spełnić pragnienia innych, ludzie zapominają o własnych. Przestają rozumieć, czego chcą, czego naprawdę potrzebują, a szczęśliwi są tylko ci, którzy są w stanie iść własną drogą.
  5. Czeka na zatwierdzenie. Każdy chce być kochany, ale niektórzy tak bardzo starają się sprostać oczekiwaniom innych, że bez końca starają się ich zadowolić. Niestety każdemu się to podoba – to niemożliwe, każdy ma inne ideały. Lepiej skupić się na tym, co cię uszczęśliwia, a nie na osobach z zewnątrz.
  6. Porównanie. Porównywanie się z innymi jest nieodłącznym elementem człowieka, ale jest to ogromny błąd. Ktoś zawsze będzie odnosił większe sukcesy, miał więcej szczęścia, był mądrzejszy. Każdy ma swoje zalety, nie musisz żyć czyimś życiem, musisz się skoncentrować na sobie i ciągle się rozwijać. Każdy, kto potrafi zerwać z nawykiem imponowania, z pewnością odniesie sukces.

Jak zostać szczęśliwym człowiekiem: psychologia

Dla każdego szczęście wygląda inaczej. Tylko poprzez wyszukiwanie może określić, co jest dla niego najlepsze. W tej trudnej sprawie mogą pomóc rekomendacje doświadczonych specjalistów, którzy badają różne aspekty życia ludzi. Z mojego doświadczenia wynika, że ​​od kilku lat zajmuję się psychologią i udzielam pomocy psychologicznej każdemu, kto jej potrzebuje. Na moim koncie znajduje się ponad 1000 konsultacji i wdzięcznych opinii zadowolonych klientów.

Porada psychologa

20 rzeczy, na których nie powinieneś się skupiać, aby poczuć się usatysfakcjonowanym

Starałem się udzielić krótkich wskazówek, jak stać się szczęśliwą osobą.

  1. Aprobata innych. Nie ma znaczenia, co myślą ludzie z zewnątrz. Jeśli jesteś zadowolony z podjętych decyzji, to dokonałeś właściwego wyboru, nie ma znaczenia, jak oni na to zareagują. Oczywiście należy brać pod uwagę rady kompetentnych osób, ale nie należy pozwalać im wskazywać, jak mają żyć.
  2. Gniew i uraza. Gniew jest destrukcyjny. Niezbędna jest nauka radzenia sobie z bodźcami zewnętrznymi. Nie oznacza to wcale, że musisz pozwolić innym robić nieprzyjemne rzeczy, tylko po to, aby uniknąć możliwego skandalu. Po prostu trzeba sobie radzić z nienawiścią, bólem i urazą.
  3. Idealna figura. Często współczesne trendy w modzie, podobnie jak opinia przyjaciół, zmuszają osobę do zmiany wyglądu. W pogoni za ideałami zapomina, że ​​ciało należy tylko do niego, od niego zależy, jak będzie wyglądać. Liczy się tylko stan zdrowia, reszta nie ma znaczenia.
  4. Marzenia o idealnym partnerze. Naszym zdaniem istnieje pewien zestaw cech, które musi posiadać wybraniec. W rzeczywistości tworzenie takich list jest bezcelowe. Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, aby być szczęśliwą osobą, jest kochać całym sercem. Obok drugiej połowy musisz czuć się lekko i swobodnie. Jeśli z przedstawionej listy cech pokrywają się dwa punkty, to już jest sukces.
  5. Idealne życie. Żyć oznacza podejmować wysiłki, pracować na poważnie. Jeśli ktoś nie jest na to gotowy, nie powinien liczyć na pomyślny wynik.
  6. Pogoń za bogactwem. Wiele osób marzy o zostaniu milionerami. Doskonałe pragnienie, aby to osiągnąć, będziesz musiał ciężko pracować. Po prostu nie rozłączaj się. Najważniejsze jest, aby znaleźć biznes według własnych upodobań, wtedy nie będzie problemów z pieniędzmi.
  7. Fantomowe szczęście. Nie spodziewaj się, że pewnego dnia będziesz miał szczęście. Ważne jest, aby właściwie doceniać i pielęgnować to, co już jest.
  8. Wymawianie się. To właśnie ludzie zwykle usprawiedliwiają, że nie robią rzeczy na czas. Zły nawyk nie doprowadzi do niczego dobrego.
  9. Refleksje na temat ex. Jeśli z kimś zerwałeś, były powody. Nie musisz ciągle pamiętać swojej dawnej miłości, musisz pomyśleć o tym, jak uniknąć takich błędów w przyszłości. Niekończące się wspomnienia mogą negatywnie wpłynąć na nowe relacje.
  10. Upór. Osobie często trudno jest przyznać, że się mylił. Pozostając uparty, on tylko zamyka się na nowe.
  11. Kunktatorstwo. Trzeba żyć dniem dzisiejszym, nie można wiecznie odkładać rozwiązywania problemów na jutro. Jeśli ciągle odkładasz zadanie, zastanów się, czy w ogóle warto się go podjąć.
  12. Ładunek z przeszłości. Niepożądane jest ciągnięcie za sobą wspomnień z wydarzeń, zwłaszcza z poprzednich związków. Jeśli wcześniej bardzo kogoś kochałeś lub często o nim myślałeś, to podświadomie na zawsze porównasz go z inną osobą, która pojawiła się później. Budując nowe relacje, musisz pozbyć się starych. Dotyczy to nie tylko kochanków, ale także kolegów, znajomych, przyjaciół.
  13. Negatywne myślenie. Słowa i myśli są materialne. Im częściej powtarzasz: „wszystko będzie dobrze”, tym bardziej różowe są perspektywy. Dla kogoś, kto tak myśli, nie ma rzeczy niemożliwych.
  14. Potępienie. Świat jest projekcją naszej podświadomości. Często wiemy na pewno, że krążą o nas plotki, dlatego sami postępujemy w ten sposób. Aby się nie martwić, musisz najpierw przestać krytykować innych. Nikt nie ma prawa potępiać, nie można przymierzać cudzej skóry.
  15. Zazdrość. Niewiele osób wyobraża sobie teraz życie bez sieci społecznościowych, ale często sprawiają, że ludzie są nieszczęśliwi. Często patrzymy na zdjęcia uśmiechniętych, promieniujących radością przyjaciół, kolegów z klasy czy kolegów i zaczynamy zazdrościć. Należy pamiętać, że nikt z nas w ogóle nie wie o ich świecie. Nie ma pojęcia, o czym myślą, jak żyją, na co mają nadzieję. Możliwe, że w rzeczywistości nie znają prawdziwego szczęścia. Nie traktuj innych z uprzedzeniami, spraw, abyś czuł się dobrze.
  16. Niepewność. Człowiek szczęśliwy ma poczucie własnej godności, jest z siebie zadowolony, nieustannie emanuje pewnością siebie. Wątpienie w siebie jest złą rzeczą. Jeśli masz cechy, które uważasz za niegodne, powinieneś je zaakceptować lub spróbować się ich pozbyć.
  17. Uzależnienie od innych. Jeśli ktoś nie jest w stanie myśleć pozytywnie, być samowystarczalnym, cieszyć się życiem, nikt nie zrobi tego za niego. Aby udostępnić coś dobrego, musisz to mieć. Sekret sukcesu leży w Twoich rękach, a nie w innych.
  18. Przeszłość. Żyć przeszłością, to świadomie pogrzebać teraźniejszość i przyszłość. Błędy są wspólne dla wszystkich. Należy wyciągnąć wnioski i posunąć się naprzód.
  19. Pełna kontrola. Czasami warto się zrelaksować i pozwolić, by sprawy potoczyły się po ich myśli. Niemożliwe jest kontrolowanie absolutnie wszystkiego. Będziesz więc ciągle się denerwować, nakręcać, ale nadal nie możesz niczego zmienić. Powinieneś zrozumieć, że są rzeczy poza twoją kontrolą.
  20. Oczekiwania. Wśród ludzi panuje błędne przekonanie, że inni powinni odpowiadać ich pomysłom. Nikt tak naprawdę nie jest zobowiązany do bycia uczciwym, uprzejmym, schludnym, uważnym, punktualnym. Jeśli tak – świetnie, ale nie, nie ma sensu się denerwować.

10 szybkich wskazówek od psychologów, jak zrobić z siebie szczęśliwą osobę

  1. Myśl pozytywnie. Jest to prosta praktyczna zasada, która pomoże Ci rozwiązać każdy problem. Trudności są niezbędne, ważne jest, jak je traktujesz. Przecież wszystkie złe rzeczy prędzej czy później się kończą, a dzięki lekcjom życia możesz zrobić wiele przydatnych rzeczy, które z pewnością przydadzą się w przyszłości. Skoncentruj się na dobru i odsuń się od negatywów.
  2. Rekordowe osiągnięcia, poświęcaj czas na hobby. Musisz przyznać się do własnych sukcesów. Należy zauważyć postępy i być z siebie dumnym, co później okazuje się poważną motywacją do przyszłych osiągnięć. Rób to, co kochasz, dzięki hobby możesz pozbyć się stresu, poszerzyć krąg społeczny i ogólnie uprzyjemnić życie. Nie poprzestawaj na tym. Rozwijaj i nieustannie ucz się nowych umiejętności, aby cieszyć się swoją pracą.
  3. Dziękować. Zapraszam do wyrażenia wdzięczności. Naucz się doceniać poważny, a nawet nieznaczny wpływ ludzi wokół ciebie na twoje życie. Terminowe powiedzenie „dziękuję” jest pewnym krokiem w kierunku poprawy nastroju i przyciągnięcia pozytywnych emocji.
  4. Naucz się wybaczać. Powstrzymywanie bolesnej krzywdy nie jest łatwe. Ważne jest, aby pamiętać, że jest to szkodliwe, ponieważ masz negatywne, bolesne wspomnienia. Nie ma potrzeby rozłączać się z gniewem, a tym bardziej z pragnieniem zemsty. Aby wybaczyć sprawcy, wcale nie trzeba z nim rozmawiać. Ale wyzwolenie się od uciążliwych uczuć znacznie poprawi samopoczucie, złagodzi niepokój i zapewni spokój.
  5. Nawiąż kontakt z pozytywnymi ludźmi. Otaczajcie się bliskimi duchowo, wspierajcie i zawsze gotowi do pomocy. Staraj się minimalizować obecność w swoim życiu tych, którzy wywołują negatywne emocje, denerwują i denerwują. Bliskość bliskich sprawia ci radość. Według amerykańskich naukowców przy uścisku organizm ludzki wydziela serotoninę, dzięki czemu ciśnienie krwi spada, częstotliwość bicia serca i człowiek się rozluźnia.
  6. Zdobądź zwierzaka. Zwierzęta pomagają złagodzić depresję. Jeśli masz tak pożyteczną cechę, jak odpowiedzialność, czworonożny przyjaciel może stać się dla ciebie pełnoprawnym członkiem rodziny. Jego poświęcenie i miłość z pewnością sprawią, że będziesz się uśmiechać, śmiać więcej i dostarczać wielu szczęśliwych chwil.
  7. Postępuj zgodnie ze zdrowym stylem życia. Zdrowie fizyczne jest nierozerwalnie związane z dobrostanem emocjonalnym. Konieczne jest spożywanie wystarczającej ilości owoców i warzyw, które zawierają przydatne substancje, poprawiają nastrój i poprawiają wygląd. Pamiętaj, sen jest również ważny dla twojego dobrego samopoczucia. Zaleca się spać co najmniej 8-9 godzin dziennie. Sport jest równie dobry dla umysłu i ciała. To stymuluje produkcję endorfin (hormonów szczęścia). Aktywne czynności muszą stać się nawykiem. Musisz jeździć na rowerze, biegać, tańczyć, ćwiczyć na siłowni co najmniej 3 godziny w tygodniu. Chodzenie na świeżym powietrzu jest bardzo przydatne. Chodzenie łagodzi stres, relaksuje i dodaje energii.
  8. Zaplanuj przyjemne wydarzenia. Zdecyduj się gdzieś wyjechać lub zaprosić gości w najbliższej przyszłości. Oczekiwanie na to wydarzenie i prace przygotowawcze znacznie poprawią nastrój i przyczynią się do przepływu myśli w żyznym kanale. Pamiętaj, dobre doświadczenia sprawiają, że jesteśmy szczęśliwsi.
  9. Pomagaj innym, pielęgnuj życzliwość. Dobre uczynki niezmiennie przyczyniają się do dobrego samopoczucia. Kiedy pomagamy ludziom lub zwierzętom, otrzymujemy od nich ciepło i wdzięczność. Działalność społeczna i charytatywna nadają życiu pozytywny charakter.
  10. Uśmiechaj się częściej i doceniaj proste radości. Szczery uśmiech to symbol szczęśliwych ludzi. Pomyśl więcej o przyjemnych rzeczach, które Cię rozśmieszają. Naucz się dostrzegać małe rzeczy, raduj się z nich jak z czegoś poważnego. W końcu na nich składa się nasza rutyna. Bliska osoba, rodzina i przyjaciele w pobliżu – wyjątkowe chwile, które należy pielęgnować i pamiętać. Nie trać czasu na pogoń za dobrami materialnymi; ważne jest, aby cenić relacje.
Julia Wisniewski
Julia Wisniewski
Rate author