Jak nie zachorować podczas biegania na zewnątrz w zimie? Korzyści płynące z biegania zimą

Jak nie zachorować podczas biegania na zewnątrz w zimie? Korzyści płynące z biegania zimą

Bieganie w zimie po ulicy praktykowane przez ludzi zdeterminowanych, o silnej woli. Ale nawet oni mogą zachorować. Jak tego uniknąć podczas biegania na mrozie i jaka jest korzyść z biegania w zimie, dla której warto pokonać samych siebie?

beg zimoy

Jest zimno, jest ślisko, czasami pada śnieg na twarzy… W tym czasie wiele osób nawet nie chce wyglądać przez okno, nie mówiąc już o długim pozostaniu na zewnątrz! Są jednak ludzie, dla których bieganie na zewnątrz w zimie – w celu odchudzenia lub w innych celach – jest ważną częścią ich aktywności fizycznej. Jakich zasad należy przestrzegać, aby nie zachorować i korzystać tylko z tej działalności?
Wybierz odpowiedni sprzęt do joggingu.

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę zwaną “bieganiem w zimie”, upewnij się, że przygotowujesz odpowiedni sprzęt. To właśnie “właściwe” ubrania i buty do biegania w zimie mogą być kluczem.

Dlaczego? Przegrzanie lub zamarzanie to bezpośredni sposób na przeziębienie i chorobę. Ponadto łatwo jest stracić samą chęć do ćwiczeń, jeśli nawet przed wyjściem na zewnątrz wiesz, że zamarzniesz w cienkich legginsach, w których trenujesz i w lecie. Więc, jak się ubierasz i buty do biegania w zimie?

Nakrycie głowy.

Zacznij od wybrania kapelusza. Gruby, wełniany kapelusz prawdopodobnie nie spełni twoich oczekiwań, ponieważ szybko przegrzeje twoją głowę. Jeśli nie jest bardzo zimno (temperatury wahają się w okolicach minus 10 stopni Celsjusza lub nawet wyżej) i nie lubisz kapeluszy, możesz założyć ciepłą chusteczkę, która będzie chronić Twoje uszy. Ale przy niższych temperaturach, kapelusz jest nadal potrzebny do biegania zimą.

Wybierz taki, który usuwa wilgoć (nie przegrzewa cię), ale posiada dodatkową warstwę izolacyjną. To może być dowolny styl, jak balaclava.

Spróbuj wybrać model z elementami odblaskowymi: to pozwoli Ci biegać rano i wieczorem w zimie, w ciemności. O tej porze dnia, środki bezpieczeństwa są szczególnie pożądane.
Buty
Kolejną ważną kwestią jest wybór butów sportowych. Nie musisz kupować nowej pary, to sneakersy do biegania w zimie (choć możesz je zrujnować), ale tylko wtedy, gdy buty, których obecnie używasz niezawodnie “pracują” w zmienionych warunkach.

Przede wszystkim upewnij się, że utrzymują one ciepło i nie zamoczą Cię (jeśli bieganie po ciężkim śniegu nie stanowi problemu, topniejący śnieg lub brud może boleć – a Twoje buty i Twoje zdrowie).

Jeśli twoje trampki spełniają podstawowe wymagania, wystarczy, że kupisz kilka kolców, aby zapobiec zsuwaniu się butów podczas biegu zimowego. Możesz sam wykonać te kolce i przymocować je do podeszew swoich butów.

Skarpetki
Buty powinny być zaopatrzone w cieplejsze (ale nie grubsze, dziane przez babcię) i dłuższe niż zwykle skarpetki, aby chronić ścięgno Achillesa.

Kurtka
Kurtka do biegania w zimie powinna być raczej nie jedna, ale dwie. Pierwszy z nich to rodzaj płaszcza przeciwdeszczowego na pogodę, a drugi to lekki, “pocący się”. Dlaczego dwa? Płaszcze przeciwdeszczowe są zazwyczaj cieplejsze i łatwo się przegrzewają, więc jeśli nie pada deszcz lub śnieg, a po prostu jest zimno, lepiej wybrać model, który wygląda jak wiatrochron.

Pozostałe elementy wyposażenia
Najlepiej jest nosić koszulkę termoaktywną i spodnie izolowane bezpośrednio na ciele.

Ponadto warto pamiętać o stosunkowo ciepłej chusteczce lub szaliku na szyi: otwarte gardło to także bezpośredni sposób na przeziębienie. Dobrym rozwiązaniem są tzw. buffy, czyli wielofunkcyjne chusty, które całkowicie chronią szyję przed zimnem.

Ostatnim, choć nie mniej ważnym elementem, są rękawice. Skóra na rękach jest bardzo miękka, więc zdecydowanie należy ją chronić przed zamarzaniem. Jeśli w rękawiczkach jest zimno, można dostać rękawice, w których wszystkie palce będą razem.

Pamiętaj, żeby rozgrzać się w domu.
Podczas biegania w zimie należy najpierw ogrzać ciało. Upewnij się, że wszystkie twoje mięśnie są rozgrzane. Zapobiegnie to urazom, na które jesteśmy bardziej niż zwykle narażeni o tej porze roku z powodu zmienionej powierzchni.

Rozgrzewka nie powinna być dla kleszcza, ale dynamiczna, aby ciało rzeczywiście się rozgrzało.
Jeśli wolisz ćwiczyć na świeżym powietrzu, lepiej zacząć od koszulki, która pozwoli ciału przystosować się do kolejnych, bardziej aktywnych wysiłków. Wszelkie ćwiczenia wymagające stania w miejscu powinny być wykonywane w pomieszczeniach zamkniętych: w niskich temperaturach lepiej jest unikać stania w zimnie, dlatego na zewnątrz należy wychodzić tylko na bieg.

Unikaj poruszania się zbyt szybko, ponieważ jest to bezpośrednia droga do obrażeń na śliskiej drodze. Zimowy bieg musi być bezpieczny!
Bądź rozsądny, pamiętaj, że czasami możesz i powinieneś przegapić trening.
Jeśli na zewnątrz jest śnieżyca, a temperatura waha się w granicach 20 stopni, nie należy wychodzić na trening. Przecież nie chodzi o szkolenie za wszelką cenę, kosztem twojego zdrowia. W takie dni lepiej iść na siłownię i trenować na bieżni. Będziesz trenował w ten czy inny sposób, ale przynajmniej nie zachorujesz.

Zima biegająca po ulicy powinna być pozostawiona do lepszych czasów…

Julia Wisniewski
Julia Wisniewski
Rate author