Jak wyrobić sobie nawyk oszczędzania?

Pierwsze pytanie, które możesz mi zadać, brzmi: po co rozwijać nawyk oszczędzania pieniędzy?

Napiszę jak ten nawyk oszczędzania pomógł mi w życiu, a już możesz coś z tej listy wziąć i dodać od siebie. (Przeczytaj o tym, jak zarabiać pieniądze, w tym od zera, tutaj). Ogólnie już zaczynam mówić o tym, jak rozwinąć nawyk oszczędzania, ponieważ zrozumienie, dlaczego tego potrzebujesz, jest już dużym krokiem naprzód na drodze do jego rozwijania.

Podsumowując, jaka jest przydatność zwyczaju oszczędzania pieniędzy:

– Możesz łatwo zaoszczędzić na duże zakupy, o których w tej chwili tylko marzysz i myślisz, że nie są dla Ciebie dostępne. Zakupy te, w zależności od Ciebie i Twoich dochodów, obejmują nieruchomości, płatną edukację i lekarstwa, wakacje za granicą, samochód itp .;

– Zawsze będziesz miał wystarczająco dużo pieniędzy przed wypłatą, a także będzie jakaś rezerwa na nieoczekiwane wydatki. Przecież to bardzo nieprzyjemne, kiedy nie ma pieniędzy na wypłatę pensji i trzeba ciągle od kogoś pożyczać;

– Jeśli masz ochotę, to możesz rozpocząć swoją drogę do wolności finansowej, czyli do takiego stanu rzeczy, kiedy dochód z inwestycji jest znaczącym dodatkiem do zarobków i możesz nawet jakoś (lub dobrze) żyć z tych funduszy, jeśli zrezygnujesz. Oczywiście samo oszczędzanie pieniędzy nie wystarczy, aby rozwiązać ten problem. Musisz także nauczyć się inwestować i jest wysoce pożądane, aby zarabiać więcej, zwiększać swoje dochody. Ale zwyczaj oszczędzania, zwłaszcza na początkowym etapie, jest tutaj kluczowy;

– Jeśli możesz oszczędzać i ciągle masz pieniądze, to często pozwala ci to uniknąć kłótni rodzinnych (a raczej zmniejszyć o 30 procent), co nie jest takie małe.

Zrób własną listę powodów, dla których uważasz, że oszczędzanie pieniędzy będzie dla Ciebie dobre. Okresowo przeglądaj tę listę.

A teraz bezpośrednio o tym, jak nauczyć się oszczędzać. Oto dlaczego czasami ten nawyk nie jest łatwy do zaszczepienia.

Po pierwsze, poświęć co najmniej kilka miesięcy, aby rozwinąć nawyk oszczędzania pieniędzy. I dopiero wtedy przejdź do trybu konserwacji.

Czasami słyszę stwierdzenia, że ​​nawyk można rozwinąć w 1 miesiąc lub nawet krócej. Jest to tylko częściowo prawda, ale poza tym niepoprawne. Za miesiąc można już w pewnym stopniu ukształtować nawyk oszczędzania. Ale potrzebujemy, aby umiejętność oszczędzania została nie tylko ukształtowana, ale także rozwinięta i utrwalona. A do tego kilka tygodni zdecydowanie nie wystarczy.

Kilka tygodni to za mało, aby wyrobić sobie nowy nawyk. Zapisz go gdzieś i przemyśl, zanim zaczniesz nad nim pracować. Po kilku tygodniach wydaje się już, że wypracował się nawyk oszczędzania. Po prostu wydaje się, że poradziłeś sobie już z nawykami bezmyślnego wydawania pieniędzy. W rzeczywistości tak nie jest.

To oszukiwanie samego siebie prowadzi do tego, że przestajesz poświęcać się nawykowi oszczędzania pieniędzy, swojego codziennego czasu i uwagi. Nietrudno przewidzieć, jaki będzie wynik. Po jakimś czasie stare przyzwyczajenia zbierają swoje żniwo, a poza tym tracisz wiarę we własne możliwości (szczegółowo, jak i co musisz zrobić, aby nabrać pewności siebie, opisałem w mojej książce „Jak rozwinąć pewność siebie w 3 miesiące” zobacz zawartość tutaj). Wydaje ci się już, że to wszystko jest bezużyteczne, że nie możesz wyrobić sobie nawyku oszczędzania, że ​​to tylko dla elity o dużej sile woli i jakoś.

W rzeczywistości nic nie jest dalsze od prawdy. Prawie każdy może nauczyć się oszczędzać, ale zajmuje to więcej niż kilka tygodni. Trwa to kilka miesięcy i wskazane jest zastosowanie przynajmniej sprawdzonej metodologii.

W sumie musisz przeznaczyć około 3-4 miesięcy na rozwinięcie tej umiejętności. W tym czasie umiejętność może zostać ukształtowana i utrwalona.

Po drugie, zacznij od samego nawyku, a nie od kwoty, którą oszczędzasz.

O tym szczegółowo pisałem już w artykule „Dlaczego nie możesz zaoszczędzić”. Krótko mówiąc, zwłaszcza na początku, nie musisz skupiać się na wysokości oszczędności, przynajmniej nie skupiaj się zbytnio.

To znaczy, na przykład, jeśli uważasz, że odłożenie 30% dochodu jest bardzo przydatne, nie oznacza to, że musisz natychmiast spróbować zaoszczędzić tę kwotę i denerwować się, że to się nie uda. Na początku musisz skupić się na nawykach konsumpcyjnych, a już powinny dawać kwoty, które możesz odłożyć. To właśnie nawyki konsumpcyjne są powodem oszczędzania pieniędzy, a sama kwota oszczędności jest wynikiem tych nawyków. Musisz zacząć nie od nacisku na wynik, ale od powodów.

Oszczędzanie i oszczędzanie pieniędzy, jak każda nowa umiejętność, jest początkowo trudne dla ludzkiej psychiki. Oczywiście możesz popchnąć się siłą woli i zmusić się do oszczędzania. Ale tylko na chwilę. Wtedy prawie na pewno się zgubisz. Dlatego trzeba mieć na uwadze wysokość oszczędności, ale jeśli nie można było tak bardzo odłożyć, to nie ma w tym nic złego. Najważniejsze to pracować z nawykami konsumpcyjnymi.

Na przykład nawyk konsumpcji – cotygodniowe kupowanie rzeczy lub codzienne chodzenie do kawiarni, picie filiżanki kawy, jedzenie kanapki, a czasem coś innego. Teraz, jeśli chcesz zacząć oszczędzać, zacznij nie od oszczędzania, ale odrzuć nawyk codziennego chodzenia do kawiarni (lub jakiegokolwiek innego nawyku nierozsądnego wydawania pieniędzy). Jeśli potrafisz wyrzec się tego nawyku konsumpcji, gromadzenie pieniędzy będzie łatwe i bez zbędnego wysiłku. Jeśli spróbujesz zaoszczędzić pieniądze bez wypracowania swoich nawyków konsumpcyjnych, wszystko odbędzie się z wielkim wysiłkiem i prędzej czy później się załamiesz.

Po trzecie, nagradzaj się za swoje sukcesy i nie daj się zbytnio skarcić za start.

Weźmy ponownie nasz przykład z nawykiem codziennego chodzenia do kawiarni. Jeśli przestaniesz chodzić do kawiarni, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że odczujesz pewien dyskomfort, a po kilku dniach lub trochę dłużej będziesz nadal chodzić do kawiarni.

Nie ma potrzeby karcić się za takie zachowanie, ponieważ jest to całkowicie naturalne. Niewiele jest osób, które w wyniku jednej ze swoich decyzji podjęły i porzuciły jakiś szkodliwy dla życia nawyk. Na przykład czytam tylko o tych, którzy rzucili palenie od razu, przepłacają itd., Ale nigdy tego nie widziałem.

Dlatego okresowe awarie są całkowicie naturalne. Powiedziałbym, że są przydatne, bo psychika przyzwyczaja się do rezygnacji z czegoś, choćby tylko na krótki czas. Nie musisz skarcić się na niepowodzenia. Nie musisz używać awarii, aby przestać rozwijać nawyk. Nie wzywam was do radowania się z awarii, ale bierzcie je spokojnie.

Cenne są same wysiłki, które podjęliście, aby w naszym przykładzie nie chodzić do kawiarni. Nawet jeśli wytrzymałeś jeden dzień, potem poszedłeś do kawiarni, a potem wytrzymałeś przez kolejny, może to być małe zwycięstwo i krok w kierunku wypracowania nowego zdrowego nawyku na całe życie.

Odpowiednio i odwrotnie. Nie musisz oczekiwać od siebie wielkich osiągnięć, aby znaleźć powód do pochwały. Któregoś dnia powstrzymałeś się od kawiarni i to już jest powód, by się chwalić. (Chwal ustnie i oczywiście nie idź do kawiarni w tej sprawie).

Kilka razy w życiu zmieniałem swoje przyzwyczajenia na inne, to znaczy porzuciłem nawyki, które wydawały się mocno zakorzenić w moim życiu. I wszędzie był w przybliżeniu ten sam algorytm, który opisuję w tym artykule.

Nigdy się nie zdarzyło, że mogłem za jednym zamachem porzucić nawyk, bez względu na to, czy był to nawyk nierozsądnych zakupów, czy jakikolwiek inny. Zawsze najpierw były awarie. Ale te awarie na początku były częste, potem rzadziej i rzadziej. Po około roku, a nawet mniej, na ogół zapomniałem, że kiedyś miałem taki nawyk i że trzeba się powstrzymać.

Po czwarte, musisz nieustannie starać się.

Kolejna ważna zasada. Konieczne jest ciągłe, bez przerwy podejmowanie wysiłków. To znaczy dzisiaj, jutro, pojutrze itd., Bez żadnych przerw lub przynajmniej bez długich przerw.

To jedna z najważniejszych zasad w rozwijaniu nowego nawyku lub rzucaniu starego. Tak, awarie są prawie nieuniknione. Tak, na początku żadne wyniki nie są widoczne, a postęp jest całkowicie niewidoczny. Tak, wydaje się, że wszystko jest bezużyteczne. Czasami wydaje się, że możesz przegapić weekendy lub święta itp.

A jeśli proponuję, abyś był dla siebie bardzo delikatny i przyjacielski, gdy pomimo podejmowanych wysiłków zawodzisz lub gdy efekty twoich wysiłków są całkowicie niewidoczne, to aby pomijać dni, aby rozwinąć nawyk, musisz być dla siebie trochę twardszy.

Podania kilkakrotnie, jeśli nie kilkadziesiąt razy, obniżają efektywność zajęć. Na przykład, jeśli dziś zapamiętałeś jakiś materiał i nie powtórzyłeś go, możesz całkowicie zapomnieć o tym za kilka tygodni. Jeśli powtórzysz to krótko następnego dnia, możesz częściowo zapamiętać to przez kilka lat. Różnica jest ogromna.

Tak samo jest tutaj. Jeśli każdego dnia podejmujesz jakiś wysiłek, to twoje wysiłki sumują się iw pewnym momencie zobaczysz całą kwotę swoich wysiłków i będziesz radować się z wyniku.

Jeśli jednak dzisiaj rozwiniesz nawyk oszczędzania, pomiń na kilka dni i ćwicz ponownie, wtedy twoje wysiłki, które włożyłeś w pierwszy dzień, już poszły w piasek i całkowicie się rozpuściły. Nie będzie sumowania wysiłków, a przynajmniej będzie znacznie mniej niż przy codziennych ćwiczeniach.

A jeśli przy codziennych ćwiczeniach prędzej czy później poczujesz efekt, to przy okresowych nie będzie efektu. A to z kolei prędzej czy później doprowadzi do tego, że zrezygnujesz z rozwijania nawyku oszczędzania.

Dlatego rób to codziennie, bez luk, a wyniki będą.

Po piąte, zapisz nawyki behawioralne, które rozwiniesz, na kartce papieru i przeczytaj je codziennie.

Bardzo dobre narzędzie do kształtowania każdego dobrego nawyku, a co najważniejsze, bardzo proste. Wystarczy spisać listę 2-4 wypracowanych nawyków na kartce papieru i raz dziennie czytać je ponownie. Bardzo prosta.

Ale i tutaj jest pewna subtelność, która czasami zmniejsza skuteczność tego narzędzia do zera lub przynajmniej znacznie ją zmniejsza.

Dlaczego ludzie często przestają czytać listy zadań, robić plany itp. Ponieważ te plany, cele, zadania wywierają na nich presję. W końcu ktoś planuje jedną rzecz, ale w ciągu dnia tego nie robi. To, czego nie zrobił, wywiera presję na osobę i psuje jej nastrój. Z tego powodu osoba rezygnuje z robienia list, planów itp.

Ale celem list i planów nie jest zrobienie czegoś z tej listy dzisiaj lub jutro. Ma na celu przypomnienie twojej podświadomości o twoich celach. Innymi słowy, celem tych list jest sugestia, a nie dzisiejsze działanie siłą woli.

Поэтому если вы пишете список, состоящий из, допустим, таких пунктов как «Прекратить ходить в кафе» и т.д., то когда вы читаете этот пункт, не нужно напрягаться внутри себя, не нужно чувствовать вину за то, что сегодня вы сходили в кафе. Этот список не для вашего сознания, он для подсознания. Просто читайте каждый день список так, как будто он составлен не для вас, а для другого человека. Рано или поздно, но до подсознания дойдут эти ваши пожелания (обычно несколько недель) и вам станет намного проще соблюдать новые привычки.

W tym artykule przedstawiłem pięć wskazówek, które pomogą Ci rozwinąć nawyk oszczędzania pieniędzy. Jeśli zastosujesz te techniki i wskazówki, znacznie ułatwisz sobie życie. Oczywiście te wskazówki nie ograniczają się do i polecam przeczytanie innych artykułów na stronie „Sunny Hands” w dziale „Jak zarabiać”.

Nabierz nawyku oszczędzania, a znacząco zmienisz swoje życie na lepsze, przynajmniej jeśli chodzi o pieniądze. Życzę powodzenia po drodze.

Julia Wisniewski
Julia Wisniewski
Rate author