Lekarze zalecają codziennie trzy ząbki czosnku

Lekarze zalecają codziennie trzy ząbki czosnku

Lekarze zalecają codzienne spożywanie 3 surowych ząbków czosnku. I nie jest to nierozsądne. Czosnek to wyjątkowy produkt, a jego codzienne stosowanie ma zbawienny wpływ na cały organizm. Jakie są zalety codziennego spożywania czosnku?

Ojczyzną czosnku jest Azja Środkowa. Pierwsze zbiory pojawiły się 5000 lat temu. Już w starożytności zaczęto doceniać właściwości lecznicze tej rośliny. Czosnek był najbardziej popularny w Grecji i Rzymie, gdzie był używany głównie do wzmocnienia układu odpornościowego i ochrony przed pasożytami. Czosnek podawano gladiatorom i rzymskim legionistom przed bitwą.

Hipokrates i Galen polecali go w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, a także jako środek antytoksyczny.

Moc czosnku

Ząbki czosnku składają się głównie z wody (60%) i węglowodanów (33%). Mimo to są pełne cennych składników odżywczych, takich jak:

aminokwasy, alliina, olejek eteryczny, tłuszcze, białko, błonnik, cukier;
witaminy – A, grupa B (B1, B2, B3, B5, B6, B9 i B12), C, D, E i K;
wiele minerałów, w tym chrom, cynk, fluor, german, kobalt, magnez, fosfor, mangan, miedź, nikiel, potas, selen, sód, siarka, wapń i żelazo.

Czosnek słynie z właściwości antybiotycznych. Skutecznie niszczy gronkowce i paciorkowce, działa przeciwgrzybiczo, przeciwpasożytniczo, przeciwsklerotycznie i przeciwskurczowo. Najczęściej czosnek spożywamy w okresie jesienno-zimowym jako naturalny remedium na przeziębienia i grypę.

Broń przeciwrakowa

Eksperymenty przeprowadzone przez chińskich naukowców wykazały, że osoby, które spożywają surowy czosnek co najmniej 2 razy w tygodniu, mają o 44% mniejsze ryzyko raka płuc. Organiczne związki siarki występujące w tej roślinie są zdolne do niszczenia komórek glejaka, śmiertelnej postaci guza mózgu.

Z kolei wyniki eksperymentu przeprowadzonego w 2013 roku wykazały, że substancje obecne w czosnku znacznie zmniejszają ryzyko raka prostaty. Naukowcy dostrzegają duży potencjał w roślinnych związkach czosnku, które mają wpływ na hamowanie wzrostu złośliwych komórek nowotworowych w naszym organizmie.

Najlepszy antybiotyk

W XIX wieku Louis Pasteur udowodnił, że czosnek jest zabójczy przeciwko ponad 20 typom bakterii (Gram-dodatnie i Gram-ujemne) oraz 60 gatunkom grzybów. Współczesne badania wykazały również, że disiarczek diallilu zawarty w czosnku jest 100 razy skuteczniejszy przeciwko bakteriom Campylobacter odpowiedzialnym za infekcje jelitowe niż niektóre popularne antybiotyki.

Dla zdrowia stawów

Według brytyjskich badań kobiety, które jedzą dużo czosnku, rzadziej cierpią na chorobę zwyrodnieniową stawów biodrowych. Po przeanalizowaniu działania poszczególnych składników czosnku okazało się, że ilość enzymów niszczących chrząstkę stawową jest ograniczona disiarczkiem diallilu.

Dla zdrowia serca

Amerykańscy naukowcy wykazali, że trisiarczek diallilu zawarty w olejku czosnkowym skutecznie chroni serce podczas operacji i po zawale serca. Wraz z innymi związkami siarki występującymi w tej roślinie może być stosowany w leczeniu niewydolności serca.

W doświadczeniach na zwierzętach z użyciem myszy laboratoryjnych zespół badawczy odkrył, że zawał serca po podaniu trisiarczku diallilu spowodował o 61% mniej uszkodzeń serca niż myszy nieleczone.

Inne badania z kolei wykazały, że olejek czosnkowy pomaga chronić diabetyków przed kardiomiopatią, niebezpieczną przewlekłą chorobą serca.

Na nadciśnienie i cholesterol

Badania naukowców z Ankary wykazały, że spożywanie ekstraktu czosnkowego przez cztery miesiące może obniżyć wysokie ciśnienie krwi i poprawić profil lipidowy. Dodatkowo zwiększa ilość antyoksydantów w organizmie, co zwiększa odporność na wolne rodniki.

Na przeziębienia

Naukowcy od dawna twierdzą, że czosnek może zwalczać wirusy, bakterie i grzyby. Mowa o substancjach zawierających siarkę – allicynę i ajoen, które podnoszą odporność naszego organizmu. Związki te stymulują makrofagi do produkcji środków zabijających drobnoustroje.

W 1966 roku chemik Chester Cavalito udowodnił, że allicyna, która nadaje czosnkowi charakterystyczny zapach i smak, jest antybakteryjna i skuteczniejsza niż tetracyklina i penicylina.

Naukowcy z Indiany przeprowadzili badanie, które wykazało, że zapobiegawcze stosowanie czosnku zwiększa odporność organizmu na wirusy, ale nie wpływa na czas trwania objawów choroby.

Czosnek uniwersalny

Wyciąg ze świeżego czosnku działa wirusobójczo, przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Czosnek wzmacnia mechanizmy obronne organizmu, wzmacniając i regulując humoralne i komórkowe odpowiedzi układu odpornościowego. Wpływa na poziom cholesterolu, hamuje agregację płytek krwi, obniża ciśnienie krwi.

Wykazano, że czosnek niszczy wolne rodniki, które przyspieszają proces starzenia. Ponadto działa moczopędnie i napotnie, poprawia trawienie. Czosnek pozytywnie wpływa na prawie cały organizm. Tylko jak jeść czosnek, żeby zachował swoje wartości odżywcze?

Posługiwać się

Najbardziej aktywny jest świeży, rozdrobniony czosnek. Sok z czosnku ma również dobre właściwości. Po obróbce cieplnej czosnek traci właściwości bakteriobójcze. Wystarczy 2-3 ząbki świeżego czosnku dziennie, aby zmniejszyć ryzyko infekcji.

Przeciwwskazania

Nie każdy może używać czosnku w swojej diecie. Nie powinien być stosowany przez osoby z ostrym zapaleniem żołądka i jelit, chorobami wątroby lub ciężkim niedociśnieniem.

Nie zaleca się również spożywania go w dużych ilościach osobom z niskim ciśnieniem krwi i chorobami zakrzepowymi.

Wbrew powszechnemu przekonaniu nie ma przeciwwskazań do spożywania czosnku przez kobiety w ciąży i karmiące, jednak należy kierować się zdrowym rozsądkiem iz umiarem (maksymalnie 2 ząbki dziennie).

Nie przesadzaj z czosnkiem, ponieważ może to prowadzić do zgagi, wzdęć i bólu brzucha.

Julia Wisniewski
Julia Wisniewski
Rate author