Niezaprzeczalne zalety marchwi

Którego z nas w dzieciństwie rodzice nie powiedzieli nam o zaletach marchewki? Rzeczywiście, to jasne i chrupiące warzywo jest prawdziwym magazynem witamin i minerałów, z których najbardziej znanym jest beta-karoten.

Marchew należy do grupy roślin okopowych, ponieważ zjadamy tylko jej korzeń, jednak wierzchołki (liście) są również używane do gotowania, jednak bardzo rzadko.

marchew, witamina A, do czego służy marchew, zalety marchwi, najbardziej przydatne warzywo, zawartość kalorii w marchwi, ile kalorii ma marchew, witaminy w marchewce, beta-karoten, wartość odżywcza marchwi, poprawia się marchew wzrok, przydatność marchwi dla organizmu, karotenoidy, marchewka

Mało znane fakty dotyczące marchwi, o których niewiele osób słyszało

Zanim porozmawiamy o zaletach pomarańczowego warzywa, oto 5 interesujących faktów na temat marchwi, których nie byłeś pewien:

  1. Pierwsza marchew została wyhodowana na terytorium współczesnego Afganistanu w 900 rpne i miała purpurowy kolor.
  2. Jeśli codziennie w dużych ilościach pojawia się pomarańczowe warzywo korzeniowe, skóra może przybrać pomarańczowy odcień, to samo dotyczy upierzenia ptaków. Dlatego, aby zachować kolor flamingów w niektórych ogrodach zoologicznych, podaje się im marchewki.
  3. Okazuje się, że w XVII wieku Brytyjki ozdabiały rondo swoich czapek marchewkowymi bluzkami, co uważano za modę arystokratyczną. Ponadto liście długo zachowywały ładny wygląd i dobrze pachniały.
  4. Popularne danie z marchwi w stylu koreańskim wcale nie zostało wynalezione w Korei, ale w ZSRR. Ponadto w krajach wschodnich praktycznie nie jest przygotowany.
  5. Jedzenie surowej marchwi zwiększa apetyt i stymuluje produkcję soku żołądkowego. Z tego powodu nie można go jeść z zapaleniem żołądka, zaostrzeniem choroby wrzodowej, zapaleniem trzustki i innymi chorobami przewodu pokarmowego.

Przyjrzyjmy się teraz, ile kalorii ma marchewka, czy naprawdę ma wysoką wartość odżywczą i dlaczego wszyscy mówią o jej zaletach.

Wartość odżywcza marchwi: czy można polepszyć spożycie tego warzywa korzeniowego?

To pytanie niepokoi wiele osób, które monitorują swoją wagę i stale liczą liczbę spożytych kalorii. Więc spieszymy się, aby cię zadowolić – marchewki składają się w 86-95% z wody i zawierają mało tłuszczu i białka, więc nie możesz się z tego poprawić.

Jest 41 kalorii w 100 gramach marchwi [Verified Source], a wartości odżywcze obejmują:

  • 0,9 grama białka;
  • 9,6 gramów węglowodanów;
  • 4,7 grama cukru;
  • 2,8 grama błonnika;
  • 0,2 grama tłuszczu.

Chociaż warzywo korzeniowe pomarańczy smakuje słodko i zawiera mało cukru i węglowodanów, w rzeczywistości ma dość niski indeks glikemiczny (miara wpływu węglowodanów na poziom glukozy we krwi) [Verified Source] . Oznacza to, że osoby z zaburzeniami glikemii mogą bezpiecznie jeść marchewki bez obawy o wzrost poziomu cukru we krwi.

 

Witaminy w marchewce: to, co zawiera najbardziej przydatne warzywo

Bez przesady marchewkę można nazwać najbardziej użytecznym warzywem, które zawiera rekordową ilość różnych witamin i minerałów, a mianowicie:

  1. Witamina A. Marchew jest bogata w beta-karoten, który w organizmie przekształca się w witaminę A. Ta organiczna substancja przyczynia się do dobrego widzenia i pomaga w walce z niektórymi schorzeniami okulistycznymi.
  2. Biotyna. Jest to rozpuszczalna w wodzie witamina B. Biotyna odgrywa ważną rolę w metabolizmie tłuszczów i białek.
  3. Witamina K1. Jest również znany jako filochinon. Witamina K1 normalizuje krzepliwość krwi i wzmacnia kości.
  4. Potas. Pierwiastek ten bierze udział w kontroli ciśnienia krwi, przekazywaniu impulsów nerwowych i syntezie białek.
  5. Witamina C. Wzmacnia układ odpornościowy, przyspiesza proces gojenia się ran oraz koordynuje syntezę szeregu hormonów, a także białka kolagenu.
  6. Witamina B6. Bierze udział w wielu procesach metabolicznych i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego.

Marchew zawiera również karotenoidy. Są to substancje o działaniu przeciwutleniającym, które wzmacniają funkcje odpornościowe i zmniejszają ryzyko wielu chorób, w tym chorób serca [Verified Source] .

Dlaczego musisz jeść marchewkę i jaką rolę odgrywa ona dla zdrowia całego organizmu i jego poszczególnych narządów? Nasza następna sekcja jest poświęcona temu pytaniu.

 

Dlaczego marchewka jest przydatna dla organizmu: 5 jej niezaprzeczalnych zalet w porównaniu z innymi warzywami 

Korzyści z marchwi tkwią w ich składzie, w którym praktycznie każdy składnik może przynieść korzyści wielu układom narządów jednocześnie.

 

Przejdźmy teraz do bliższego przyjrzenia się 5 niezaprzeczalnym zaletom warzyw pomarańczowych w porównaniu z innymi owocami i warzywami.

# 1 Marchewki poprawiają widzenie

Osoby, które otrzymują witaminę A w niewystarczających ilościach, częściej cierpią na hemeralopię (ślepotę nocną), zaburzenia widzenia, kiedy bardzo trudno jest odróżnić obiekty w słabym świetle. Jedzenie marchwi lub innych pokarmów zawierających witaminę A lub karotenoidy poprawi widzenie i zmniejszy nasilenie ślepoty nocnej.

Ponadto beta-karoten chroni oczy przed negatywnym wpływem słońca i zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia zaćmy [zweryfikowane źródło] . Dlatego jedz więcej marchewki i nie ignoruj ​​żadnych objawów niewyraźnego widzenia.

# 2 Zmniejsza ryzyko raka

Naukowcy odkryli, że dieta bogata w omawiane warzywa korzeniowe może pomóc zmniejszyć ryzyko kilku rodzajów raka, a mianowicie raka prostaty [Verified Source] , okrężnicy [Verified Source] i żołądka [Verified Source] .

Wykazano, że przeciwutleniacze zwalczają szkodliwe wolne rodniki w organizmie człowieka, co zmniejsza prawdopodobieństwo raka. Marchew zawiera dwa główne rodzaje przeciwutleniaczy – karotenoidy i antocyjany. Karotenoidy nadają warzywom korzeniowym kolor pomarańczowy i żółty, a antocyjany – kolor czerwony i fioletowy.

# 3 Marchewki wzmacniają układ odpornościowy

Witamina C, znajdująca się we wszystkich pomarańczowych warzywach i owocach, pobudza organizm do wytwarzania przeciwciał niszczących ciała obce. Pomaga również organizmowi wchłaniać i wykorzystywać żelazo oraz zapobiega rozprzestrzenianiu się infekcji.

Jedz surową i gotowaną marchewkę, aby zwiększyć odporność.

marchew, witamina A, do czego służy marchew, zalety marchwi, najbardziej przydatne warzywo, zawartość kalorii w marchwi, ile kalorii ma marchew, witaminy w marchewce, beta-karoten, wartość odżywcza marchwi, poprawia się marchew wzrok, przydatność marchwi dla organizmu, karotenoidy, marchewka

Nr 4 Zapobiega rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych

Potas zawarty w marchwi pomaga kontrolować ciśnienie krwi, a codzienne spożywanie tego warzywa zminimalizuje potencjalne skoki. Co więcej, wysoka zawartość błonnika w marchwi poprawia również zdrowie serca poprzez usuwanie nadmiaru cholesterolu [Verified Source] ze ścian tętnic i naczyń krwionośnych.

Pamiętaj jednak, że jeśli masz patologie układu sercowo-naczyniowego, musisz przestrzegać wszystkich zaleceń lekarza, ponieważ stosowanie marchwi nie zastąpi pełnego leczenia.

# 5 Pomaga schudnąć

Surowa marchew to ponad 86% wody, a 100 gramów produktu zawiera 41 kalorii, możesz włączyć je do swojej codziennej diety i uzyskać sytość bez przybierania na wadze.

Ponieważ marchewki są niskokaloryczne, pomagają poczuć się sytym i zmniejszają spożycie kalorii podczas kolejnych posiłków. Z tego powodu omawiane warzywo może być przydatnym dodatkiem do skutecznej diety odchudzającej.

Należy również zaznaczyć, że wapń i witamina K zawarte w tym warzywach wzmacniają kości i zęby oraz mogą pomóc w zapobieganiu osteoporozie. Duża ilość błonnika normalizuje pracę przewodu pokarmowego, zapobiegając występowaniu problemów z opóźnionym wypróżnianiem.

Trudno przecenić przydatność marchwi dla organizmu i bardzo łatwo ją przetestować. Każdego dnia wypróbuj dowolną formę pomarańczowego warzywa korzeniowego, a Twoje zdrowie zdecydowanie się poprawi.

Julia Wisniewski
Julia Wisniewski
Rate author